Home » Blogs » Versterk je discipline (2): Weet wat je eet!

Versterk je discipline (2): Weet wat je eet!

Gepubliceerd op 22 juli 2016 11:45

Als je eet dan maakt het lichaam een chemische stofje, glucose. En dat is een erg belangrijk stofje. Want het komt in je bloedsomloop, en via de bloedsomloop overal in je lichaam, en dus ook in je hersens. En laat dit nou net de brandstof zijn voor de hersens. Brandstof om te denken, te doen, en je discipline uit te oefenen.

Weet wat je eet, zorg voor een laag glycemisch dieet

 

Redenen genoeg om er voor te zorgen dat je een ​​gezonde toevoer van glucose hebt om zodoende jouw eigen wilskracht te garanderen.

Maar een continue toevoer van glucose is erg afhankelijk van WAT je eet (en drinkt). Alle voedsel die calorieën bevat voorzien je hersens van glucose, dus van brandstof. Maar niet alle glucose wordt op de zelfde manier gemaakt. Suikerhoudende producten, en dan vooral producten met snelle (geraffineerde) suikers, zoals je die vindt in wit brood, snoep, deegwaren, frisdrank en dergelijke bevatten zogenaamde snelle suikers, en die zorgen voor een korte maar intense glucose-piek, die op haar beurt weer leidt tot een kortstondige wilskracht piek. Maar die zal ook snel weer voorbij zijn, waardoor je blijft zitten met discipline tekort, met alle mogelijke consequenties van dien. En dan heb ik het nog niet eens over alle andere zeer kwalijke gevolgen van snelle suikers!

 Het beste wat je kunt doen het glucosegehalte in je bloed zo stabiel mogelijk zien te houden. Dit geeft je hersens een continue toevoer van de brandstof die nodig is om je wilskracht op peil te houden. En dat is de reden waarom een laag glycemisch dieet je helpt om je wilskracht en discipline vast te houden.

Ik geef wat voorbeelden van laag glycemische voedingsmiddelen die zorgen voor een gelijkmatige en continue toevoer van glucose naar de hersenen, en die daarmee je wilskracht voor langere tijd van brandstof voorzien:

GEZONDE EIWITTEN. Die vind je in bijvoorbeeld in mager rundvlees, kip, varkensvlees en vis.

NOTEN. En dan met name noten die rijk zijn aan omega-3 vetzuren, zoals walnoten, pecannoten en cashewnoten.

VERS FRUIT. Liever vers dan gedroogd, want gedroogd fruit bevat relatief veel suiker, wat leidt tot de eerder genoemde kortstondige glucose-piek. Wat dacht je van verse bananen, bosbessen, appels of kersen?

GROENTE. In principe zijn alle groenten goed voor je wilskracht. Maar speciale aandacht gaat uit naar groenten die onder de grond groeien, zoals wortels, zoete aardappels en gewone aardappelen.

En laten we wel zijn: daar zit eigenlijk heel veel bij wat heel erg lekker is. Toch? Als je iedere dag voldoende van deze producten eet, krijg je een veel stabielere toevoer van glucose naar je hersenen, en dus een veel evenwichtiger discipline. Het spreekt voor zich dat je aan het begin van de dag moet beginnen met deze producten, en je zal merken dat je na een aantal dagen veel meer discipline-reserve opbouwt. Wat je dan bijvoorbeeld kan gebruiken om al die afschuwelijk ongezonde zoetigheden te weerstaan!

 Hou vol, en eet Smakelijk!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.